Catalunya des de fora

Vaig buscar i rebuscar, ho prometo. Però no vaig veure res publicat sobre la manifestació del 10-J a Barcelona a Canadà (tot i una interessant anàlisi des d’un punt de vista neutral al the Globe and Mail). Un gros ‘ooooh’. Tampoc no vaig trobar gaires referències a El País, El Mundo o ABC, ni en opinions provinents de la Meseta, que vull atribuir a un lapsus mediàtic per l’altra notícia del dia i no pas per una situació permanent de desconeixement total de la pressió arterial del català emprenyat. Tot i així, Barcelona i Catalunya desperten molta simpatia al Canadà, malgrat certs dubtes de caire geogràfic-espacial, però ja no continentals. Perquè Barcelona és un referent europeu, segons els meus càlculs empírics. Coneixen la senyera, els castells, Dalí i a Gaudí, un primer pas a 7.000 milles més enllà.

De fet la marca turística “España” -a banda de vendre’s gràcies als jugadors de la selecció- compta amb Gaudí en la seva alineació internacional, com a davanter centre disposat a xutar a porteria del resort vacacional en època de recessió. Valgui l’anunci lluminós de la ciutat de Barcelona, a la parada del metro d’Union Station, una de les més concorregudes i amb major impacte visual de Toronto, amb la Sagrada Família de fons.

O aquest altre anunci (el de dalt) aparegut al diari Metro -extint a les nostres contrades-, amb una oferta de 899 dòlars canadencs (666 euros al canvi) per a passar 7 dies a la Costa Daurada (sí, senyors, amb el diftong -au-, la marca ben escrita!). I amb les línies corbes sinuoses de Gaudí com a colofó dels baixos del gratuït, “It’s a beautiful world” (és un món ben maco).
Ben desconcertant, per altra banda, és topar-se amb un anunci del penúltim treball d’Els Pets a Canadà. Que el reusenc/riudomenc Gaudí sigui universal és clar, però no ho és tant que ho fossin els de Constantí. Tot plegat fa pensar que el que té de bo Catalunya està al Camp de Tarragona, però alça aquí!, que m’ho hauré de guardar per a mi, tot i ser el mateix indret on els de Transat Holidays planegen enviar-hi els canadencs aquest 2 d’octubre. Lluny de restar a la vora d’una silueta de cartró-pedra de la vilipendiada Miley Cyrus, Els Pets els hem trobat al Casal Català de Toronto, a Eglinton Avenue West, ara tancat per vacances, però on els dilluns de la resta de l’any imparteixen un curs de llengua catalana de franc.
Són aquestes petites grans iniciatives arreu del món les que fan sentir la veu catalana més enllà de les nostres fronteres. I les que, encara que t’enyoris, et fan sentir com a casa.

11 Comments

  1. DooMMasteR ha dit:

    Guau! Em sembla genial que allà també ens coneguin. Lo millor de tot, és que avui s'ha parlat de Catalunya a tot el món, gràcies a la prohibició de les corrides de braus. I ben orgullós que em sento! :-)Bentornada, eh?Petons!

    M'agrada

  2. Anonymous ha dit:

    M'agrada molt el post. No et preocupis per no haver trobat res de res del 10 de juliol. No feia falta anar molt lluny, a casa nostra, "intereconomia" deia que las playas estavan abarrotadas de millones de personas esperando la final del domingo. Molt bé lo de la Costa Daurada. Salutacions i benvinguda

    M'agrada

  3. CRISTOFER ha dit:

    Esther haz el favor de no mentir yo ví como los propios canadienses decían que los catalanes erais "no friendly" ¿Lo pensabas ocultar?se subjetiva por favor.Además pocas personas conocían la existencia del catalán.PARA LOS QUE NO SEPAN LEER:Esther fes el favor de no mentir jo ví com els propis canadencs decian que els catalans éreu "no friendly" Ho pensaves ocultar?es subjectiva si us plau.A més poques persones coneixien l'existència del català

    M'agrada

  4. Esther ha dit:

    Doommaster, doncs sí, si que coneixen Catalunya, ho puc ben assegurar. I ahir al vespre, en portada de molts diaris importants d'arreu del món duien la notícia dels braus…Anònim, no hi duien res suposo que per l'allau d'informació sobre la final de la Copa del Món (en un país que poc els agrada el futbol) era brutal. Més de 7 milions de canadencs (d'uns 30 milions) la van seguir per TV. Gràcies per l'apunt.Cristofer, es la verdad, simplemente expongo mi percepción sobre el terreno, lo más objetivo posible dentro del género "crónica", y presento las pruebas en forma de foto en su contexto. Que una persona (que yo no conozco) dijera eso es lo mismo que lo que dicen, "una flor no hace primavera". Por lo demás, casi todo el mundo con los que me iba encontrando conocía Barcelona, la ciudad y la marca Catalunya, a lo que me refería en este escrito y de lo que he escrito aquí con anterioridad, nada más. Gracias por compartir tu opinión.

    M'agrada

  5. estrella de mar ha dit:

    Si te sirve de consuelo, yo me entreré días después, porque estaba de turismo por Vitoria y desconecté del mundo real. Siempre hace ilusión ver un trocito de tu tierra en otro país. Un besote enorme y pásalo en grandePD: ME DAS ENVIDIAAAAA

    M'agrada

  6. Anonymous ha dit:

    Hola Esther, he vist el comentari del Cristofer quieres que te diga una cosa como dicen aquí en mi tierra "clar i català": a palabras necias oidos sordos. Me parece de muy mal gusto entrar en este blog como elefante en cacharreria y poniendo en duda una opinión muy personal. Molt bé Esther, si li pica que es grati…

    M'agrada

  7. Francesc ha dit:

    Fins i tot lluny penses en Catalunya :POstres mira que fa posts que escrius des de Canada i jo sense caure.Puc aprofitar una mica la nostra noamistat hehe. Exposo: faig cole de postals http://bit.ly/cJMpKi i em faria gracia tenir una de canada.Solució: Si no es massa inconvenient, perquè no vas massa atavalada i encara estàs uns dies més per allí, em podries enviar una postal per tenir una amb el matasells i ubicació canadenca :)Si decideixes que si, tens la meva adreça en aquest enllaç http://bit.ly/b36M7O tot i que sino pots o no vols no passar res.Una abraçada

    M'agrada

  8. Esther ha dit:

    Estrella de Mar, yo también, con desconexión total, porque a Norte América, por lo que parece, no llegan más noticias que las futbolísticas. No me tengas envidia, que ahora hasta nuevo aviso no tendré más vacaciones (las últimas fueron hace 5 años a Marina d'Or, así que imagínate, y en Toronto he estado esforzándome con el inglés). Un besote enorme, y espero que hayas disfrutado de Vitoria (¡que el País Vasco tiene que ser precioso!)Anònim, l'ànim d'aquest blog és respectar totes les opinions dels qui comenten, sempre que no vagin més enllà i no ofenguin ningú (llavors és quan li trauré targeta vermella directa i esborraré el comentari, que no ho he hagut de fer mai en 4 anys). Són molts els qui pensen així, costa d'entendre el punt de vista català des de la resta de l'Estat espanyol. A vegades em pregunto si Catalunya -que dialoguem i respectem- no és capaç de fer-se entendre. És una qüestió molt complicada. Salut i merci.Francesc, vajaaaaaa…!!!! La veritat que, aquest post, de "catalunya des de fora" el vaig escriure des de dins de Catalunya, perquè vaig tornar dilluns. I em sap greu, perquè vaig estar a la primera oficina de correus del Canadà i hi posaven uns mata-segells molt xulos, acompanyant uns amics que volien escriure una carta, i aquesta vegada no em vaig recordar ni de portar segells, que jo en feia col·lecció, i han sigut 3 setmanes sense aturar-se ni per descansar… Has fet tard, hahaha!

    M'agrada

  9. Borja ha dit:

    esther ya sabes que me encanta como escribes pero en español xD ya sabes que es broma pero de catalan no entiendo ni papaa jajasi tuviera un idioma aparte del castellano lo usaria como haces tu.tenemos que continuar con esas discusiones de san jorge(y no sant Jordi jaja) que que ciudad tiene la muralla mas grande tarragona o zaragoza y muchas mas cosas que se echan de menos de toronto y las discusiones sobre el catalanismo y el aragonesismo jajabueno pues eso que se te ehca mogollon de menos que sigas escribiendo tan bien como lo haces ( haz algun post en español y asi me enterare mejor de lo que escribes ) y mucha suerte en el mundo del periodismo pero sobre todo no abandones los principios (aunque no los comparta contigo) tal y omo han echo muchos otros periodistas.ya le dedicarás algun post a tu querida zaragoza y sobre cuanto has aprendido de historia (la de verdad) gracias a mi jaja.unbesazo para mi catalana favorita de tu mañoo.

    M'agrada

  10. Borja ha dit:

    y esto ultimo no lo digo a mala leche ni naaapero ya sabes ester Viva España ay cuanto abremos discutido tu y yo de estooo y con cristofer alicia y las twins por ahi y sobre todo lo mas importante san jorge no era catalan per tampoco aragonés xDunbesoo

    M'agrada

  11. Esther ha dit:

    Borja, anda que… XDDYo también te echo mucho de menos, ahora no puedo discutir con nadie, jajajajajajaja… Como mucho he oído algún día a los del Sálvame Deluxe gritar, pero no es lo mismo XD Lo de Cristofer, las twins, Alicia de moderadora y San Jorge esto, San Jorge lo otro en Pitman Hall era lo más. He pensado que algún día tengo que escribir alguna cosa sobre la fabla, que alguien la tendrá que preservar. Hasta he encontrado un blog en fabla: información, opinión y debate en fabla chesa (locheso.blogspot.com), anda que no mola.Y que síiii, que he aprendido mucho (gracias a ti). Que Sant Jordi era turco y no de Montblanc ni tampoco de Aragón XDDD Oyeee, que muchas, muchas gracias por los ánimos, tu serás un buen relaciones laborales y todo lo que te propongas, ya lo verás….!!!! Estoy segura!!! 🙂 y también por pasar por aquí…!!!!Un petó molt i molt gran para Movera… 😀 😀 Cuidate un montón y disfruta de lo que queda del veranete!P.D. La Virgen del Pilar diceeeee… Me pasé unos cuantos días sin quitarme la canción de la cabeza XD

    M'agrada

Feu un comentari